- Piloten draaien ploegendiensten op langeafstandsvluchten. Als ze niet vliegen, rusten ze uit in speciale ruimtes.
- Business Insider redacteur Monica Humphries bezocht de geheime kamer boven de business class op een Boeing 777-300ER van Air New Zealand.
- Het was de mooiste plek in het vliegtuig, met twee bedden, twee fauteuils en veel ruimte.
- Lees ook: KLM wil dat parttimepiloten meer vlieguren maken om roosterprobleem op te lossen.
Twaalf uur is voor iedereen een lange tijd om in een vliegtuig te zitten.
Maar als je verantwoordelijk bent het besturen van een vliegtuig, is het nog zwaarder. Daarom draaien piloten ploegendiensten op langeafstandsvluchten.
Als piloten niet in de cockpit zijn, rusten ze uit in speciale ruimtes in het vliegtuig.
Op een 12 uur durende vlucht van Air New Zealand heb ik dit deel van het vliegtuig te zien gekregen, dat de meeste mensen niet te zien krijgen. Bekijk de slideshow:
De geheime ruimte waar piloten slapen op langeafstandsvluchten
De geheime ruimte waar piloten slapen op langeafstandsvluchten
-
Op de dag van mijn vlucht ging ik vroeg aan boord van de Boeing 777-300ER en Sarita, de in-service flight manager van de vlucht, stond klaar om me te verwelkomen.
Monica Humphries/Business Insider
-
Samen liepen we langs de rijen met stoelen naar het voorste deel van het vliegtuig.
Monica Humphries/Business Insider
-
Vanuit dat deel kon ik de cockpit van het vliegtuig zien. Maar ik zag geen deur of borden die de rustruimte van de piloot aangaven.
Monica Humphries/Business Insider
-
Toen wees Sarita naar een gecamoufleerde deur. Ze legde uit dat die met opzet verborgen was, zodat passagiers niet per ongeluk de rustende piloten zouden storen.
Monica Humphries/Business Insider
-
Sarita toetste een geheime code in en ging naar binnen. Achter de deur was een smalle, steile trap. Ik klom naar boven en was verbaasd over de grootte van de kamer.
Monica Humphries/Business Insider
-
Hoewel ik met mijn 1,80 meter niet helemaal rechtop kon staan, had de kamer genoeg ruimte voor twee luie stoelen en twee bedden.
Monica Humphries/Business Insider
-
Sarita gaf aan dat op de meeste langeafstandsvluchten vier piloten hun tijd verdelen tussen de cockpit en de rustruimte. Volgens de regels moeten er op elk moment van de vlucht ten minste twee piloten in de cockpit zijn.
Monica Humphries/Business Insider
-
De gezagvoerder van de vlucht beslist meestal wanneer de pauzes plaatsvinden, maar net als stewardessen nemen piloten hun pauzes meestal in slots van twee uur. De piloten brengen hun tijd door in de stoel, een stapelbed of in beiden.
Monica Humphries/Business Insider
-
Overal waren veiligheidsgordels aanwezig.
Monica Humphries/Business Insider
-
De piloten hadden ook een tv die leek op de tv in de business class. Daarnaast zat een stekker, een temperatuurcontrolepaneel en bekerhouders.
Monica Humphries/Business Insider
-
Tussen de stoelen hadden de piloten een telefoon om te communiceren met de cockpit en de stewardessen in de cabine.
Monica Humphries/Business Insider
-
Achter de leren stoelen stonden twee bedden.
Monica Humphries/Business Insider
-
De smalle bedden hadden elk een gordijn om het licht tegen te houden en voor privacy te zorgen.
Monica Humphries/Business Insider
-
In de slaapcabine lagen twee sets dekens en kussens, vergelijkbaar met de business class. De matras op het bed zag er comfortabel genoeg uit voor een fatsoenlijk dutje.
Monica Humphries/Business Insider
-
Langs de rand van het bed zag ik meer bekerhouders en een bedieningspaneel voor verlichting.
Monica Humphries/Business Insider
-
Toen ik de trap afliep, zag ik een kledingkast. Sarita vertelde me dat de piloten daar hun uniformen bewaren terwijl ze rusten.
Monica Humphries/Business Insider
-
Ik voelde me verwend in mijn business class stoel, maar de pilotenkamer was nog luxer. Er was privacy, ruimte om je uit te rekken en een groter bed dan ik had in mijn ligstoel.
Monica Humphries/Business Insider